فیلم لمینیت چیست؟ و چه کاربردهایی در صنعت چاپ دارد؟

فیلم لمینیت چیست؟

واژه Laminate در زبان انگلیسی به معنای لاله لایه کردن، چند لایه کردن و متورق کردن می باشد. در صنعت چاپ عملیات لمینیت یا لمینیت کردن عملیاتی است پس از چاپ که در این روش مدیا یا کاغذ چاپ شده توسط لایه ای پلاستیکی شکل (فیلم لمینیت) متشکل از مواد شیمیایی مانند (رزین – پلی استر و PVC ) پوشیده شده یا عبارتی لایه ای نازک بر روی کاغذ چسبانده میشود.

انواع فیلم لمینیت:

فیلم لمینیت گرم:

لمینیت گرم در واقع متشکل از دو لایه طلق ( PET Film – پلی استر) و چسب ( EVA Resin – رزین) بوده که در انواع شیت و رول موجود بوده که به منظور استفاده از آن کاغذ یا مدیای مربوطه داخل دو لایه  از لمینیت که یکی رو و دیگری در زیر آن قرار خواهد گرفت از بین غلطکهای دستگاه لمینیتور با حرارت و فشار مناسب عبور داده می شود. نمونه بارز استفاده از این نوع لمینیت کارت های شناسایی در اصطلاح پرس شده هستند.

لمینیت گرم معمولا در دو نوع مات و براق موجود می باشد.

 نمونه دستگاه لمینیتور گرم رومیزی  نمونه دستگاه لمینیتور گرم طولی
https://asaksystem.ir/28-%D8%B4%DB%8C%D8%AA-%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%AA
نمونه شیت لمینیت (طلق پرس) نمونه رول لمینیت گرم

فیلم لمینیت سرد:

رول لمینیت سرد معمولا به جهت محافظت عکس به عنوان پوشش و یا به منظور ایجاد جلوه های هنری و افکت استفاده شده و تفاوت آن با لمینیت گرم در این است که نیازی به حرارت ندارد. این نوع لمینیت فقط در روی کار استفاده میشود.

رول لمینیت سرد تنوع بسیاری داشته که انواع زیر در ایران پرکاربرد تر است.

– رول لمینیت سرد براق

رول لمینیت سرد مات – ماسه ای – شنی : فیلم لمینیت سرد ماسه ای یا لمینیت سرد مات یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین نوع لمینیت سرد بوده که عموما در آتلیه های عکاسی و مراکز چاپ دیجیتال استفاده می گردد. این نوع لمینیت علاوه بر جلوگیری از رنگ پریدیگی و محافظت عکس و تصویر در مقابل نور خورشید به جهت مات بودن از بازتاب و رفلکس نور خورشید نیز جلوگیری می نماید.

– رول لمینیت سرد چرمی

– رول لمینیت سرد 3D

نمونه دستگاه لمینیت سرد دستی نمونه رول لمینیت سرد

 

 

 

618
اشتراک گذاری‌
2k
بازدید

ما را در دنبال کنید

محبوب ترین ها