راهنمای خرید دستگاه پلاتر | پلاتر یا پرینتر لارج فرمت چیست؟

پلاتر چیست؟

پلاتر ها در واقع نوعی پرینتر عریض و یا اصطلاحا لارج فرمت هستند. (Large Format Printer)

در اصطلاح به پرینتر هایی که قادر باشند طرح مورد نظر را در ابعاد عریض (معمولا با عرض 24 اینچ و بالاتر) چاپ نمایند پلاتر گفته می شود.

این دستگاهها عموما برای چاپ نقشه – طرح های گرافیکی – تبلیغات محیطی indoor و عکس های با سایز بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاههای چاپ بنر و دستگاههای اکوسالونت نیز نوعی پرینتر لارج فرمت محسوب شده لیکن در بازار ایران واژه پلاتر برای این دستگاهها استفاده نمی گردد.

انواع پلاتر:

پلاتر لیزری:

مکانیزم چاپ این نوع پلاتر ها مانند پرینتر های لیزری بوده و در آنها از درام ، تونر – دولوپر و … استفاده می گردد. این نوع پلاتر به علت سرعت بالای چاپ و کیفیت پایین تر در تولید رنگ ها نسبت به پلاتر های جوهر افشان عموما جهت چاپ نقشه و متون مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر پلاترهای لیزری موجود در بازار ایران تک رنگ بوده که تنها قادر به چاپ رنگ مشکی می باشند. این پلاتر ها معمولا به همراه اسکنر های طولی مورد استفاده قرار گرفته و می توانند مانند یک دستگاه کپی در ابعاد بزرگ عمل نمایند.

کمپانی کانن (Canon) را می توان بزرگترین تولید کننده این نوع پلاتر در جهان نامید که دستگاههای تولیدی خود را با برند Oce راهی بازار می نماید.

پلاتر جوهرافشان:

مکانیزم چاپ این نوع پلاترها مانند پرینتر های جوهر افشان بوده و در آنها از هد – جوهر و کارتریج استفاده می گردد. پلاتر های جوهر افشان کیفیت چاپ بالاتری نسبت به پلاتر های لیزری داشته و قادر خواهند بود تعداد رنگ های بیشتر با تراکم و یا رزولوشن بالاتری ایجاد نمایند. از این رو این نوع پلاتر عموما جهت چاپ عکس و کارهای گرافیکی با تراکم رنگی بالا مورد استفاده قرار می گیرند.این پلاتر ها توانایی چاپ نقشه و کارهای خطی را نیز دارا هستند.

سرعت چاپ پلاتر های جوهرافشان نسبت به پلاتر های لیزری پایین تر است.

پلاتر های جوهرافشان حداقل از چهار رنگ آبی(Cyan) –قرمز(Magenta)-زرد (Yellow) و مشکی (Black) استفاده نموده و با استفاده از این چهار رنگ می توانند تمامی طیف های رنگی را تولید نمایند. با این وجود در پلاتر های جدید به منظور تولید رنگ هایی با کیفیت و درخشانی بالاتر از رنگ هایی مانند Light Black – Matte Black – Light Cyan – Light Magenta و … نیز استفاده می گردد.

شرکت های EPSON ، HP و Canon را می توان از بزرگترین و معروفترین تولیدکنندگان دستگاههای پلاتر جوهرافشان به حساب آورد.

پلاتر اپسون پی 6000

پلاتر اچ پی تی 795

رسام:

رسام عموما به پلاتر هایی اطلاق می گردد که می توانند طرح مورد نظر را از رایانه به وسیله قلم بر روی کاغذ یا مدیای مربوطه چاپ نمایند. بدلیل توانائی رسام خط، دایره و سایر اشکال، به طور معمول برای تهیه ترسیم های فنی و معماری و نیز سایر تصویرهای بُرداری بکار می رود.

این نوع دستگاه در حال حاضر به ندرت یافته شده و به دلیل کیفیت و توانایی پایین در چاپ طرح های گرافیکی و تصاویر از دور خارج شده اند.

چه پلاتری بخرم؟

سوالی که برای بسیاری از کاربران مطرح می شود این است که چه نوع پلاتری باید تهیه کنند؟

در واقع نمی توان به قطعیت اعلام نمود که چه نوع پلاتری دستگاه بهتری است. برای این منظور باید نکاتی چند را مد نظر قرار دارد.

1- نوع کاربری:

اینکه کاربر چه انتظاری از دستگاه پلاتر داشته و دستگاه را برای انجام چه کاری نیاز دارد یکی از اساسی ترین ملاک های انتخاب قلمداد می گردد:

–   چاپ سابلیمیشن: اگر به دنبال دستگاهی سازگار با جوهرهای سابلیمیشن به منظور چاپ پارچه – سرامیک و … هستید EPSON بهترین گزینه است. برای این منظور شما دو نوع انتخاب می توانید داشته باشید:

v پلاتر های 5 رنگ سری T اپسون :

بدین ترتیب که با برداشتن کارتریج های موجود بر روی دستگاه و نصب کارتریج و مخزن جدید و ریختن جوهر سابلیمیشن می توانید دستگاه را به پلاتر سابلی تبدیل کنید. در این روش تنظیمات دستگاه به نحوی انجام شده که فقط از یک رنگ مشکی استفاده نموده و در واقع شما چهار رنگ اصلی یعنی مشکی – آبی – قرمز و زرد را برای چاپ در اختیار خواهید داشت.اگر به دنبالی دستگاهی برای چاپ سابلیمیشن هستید چاره ای جز انتخاب پلاتر اپسون نخواهید داشت.

v      پلاتر های سری F اپسون:

این پلاتر ها توسط کمپانی EPSON به صورت استاندارد به منظور چاپ سابلیمیشن تولید شده و هد دستگاه به نحوی طراحی گردیده که به راحتی با جوهر های غلیظ سابلیمشن سازگار می باشد. ضمن اینکه با خرید این دستگاه نیازی به تعویض مخزن و کارتریج که باعث خارج شدن دستگاه از گارانتی می گردد نیست. توجه داشته باشید که پلاتر های سری F قیمت بالاتری نسبت به سری T دارند. برای مقایسه قیمت ها می توانید به وب سایت فروشگاه اینترنتی آساک سیستم مراجعه نمائید.

– دفاتر فنی و مراکز چاپ دیجیتال:

با توجه به خصوصیات این مراکز سرعت و هزینه تمام شده چاپ اصلی ترین اولویت انتخاب پلاتر به حساب می آید. در این بین چنانچه موقعیت دفتر فنی به نحوی است که بیشتر سفارشات مشتریان نقشه و کارهای خطی می باشند پلاتر های Oce به عنوان گزینه اول پیشنهاد می گردد.

لیکن اکثر دفاتر فنی به دستگاهی نیاز دارند که علاوه بر نقشه بتوانند کارهای گرافیکی رنگی- پوستر ها و پلان های معماری – تبلیغات ایندور و اموری از این دست را نیز انجام دهند. برای این مراکز ماندگاری رنگ چاپ شده یا در اولویت بالا قرار ندارد و یا اینکه از لمینیت جهت ماندگاری رنگها و مقاومت بیشتر استفاده می گردد.

در این بین پلاتر های سری T اچ پی مانند HP Designjet T795 بهترین گزینه برای انتخاب به حساب می آیند. این پلاتر قیمت بسیار مناسبی داشته و از سرعت خوبی برخوردار است. دارای شش رنگ و سه هد بوده که در چاپ کارهای گرافیکی و پوستر نیز بسیار خوب عمل می کند. هدهای آن نسبت به هد دستگاههای اپسون و کانن بسیار ارزانتر بوده و همچنین با استفاده از مخزن های قابل شارژ هزینه مواد مصرفی و هزینه های تمام شده چاپ آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

پس اگر دفتر فنی دارید در خرید این دستگاه شک نکنید.

پلاتر های کانن و اپسون نیز توانایی های فوق را دارا بوده لیکن به علت قیمت بالای هد – جوهر و مواد مصرفی و در نهایت هزینه تمام شده برای دفاتر فنی مقرون به صرفه نبوده و پیشنهاد نمی گردند.

– آتلیه های عکاسی و مراکز چاپ عکس:

زمانی که حرف از عکس های تخصصی و آتلیه ای به میان می آید کیفیت چاپ و ماندگاری رنگ حرف اول را می زند. و دستگاهی که بتواند رنگ ها را با شفافیت و رزولوشن بالا پرینت نماید کارایی بیشتری خواهد داشت. با این تفاسیر پیشنهاد آساک سیستم برای مراکز چاپ عکس و آتلیه های عکاسی پلاتر های سری P اپسون خواهد بود.

این پلاتر ها در دو مدل نه رنگ و یازده رنگ در عرض های 24 اینچ (61 سانتی متر) و 44 اینچ (112 سانتی متر ) و 64 اینچ (162 سانتی متر) در بازار موجود بوده که با استفاده از جوهر های پیگمنت اولتراکروم اپسون قادر به چاپ عکس با ماندگاری 200 سال می باشند. توجه داشته باشید که هزینه مواد مصرفی این دستگاهها به خاطر تعداد بالای رنگها و استفاده از جوهر فابریک گران بوده و از این رو جهت استفاده در دفاتر فنی مقرون به صرفه نمی باشد.

گزینه بعدی برای انتخاب پلاتر های کانن هستند. این دستگاهها نیز در صورتی که در آنها از جوهر های پیگمنت استفاده شود می توانند برای عکاسی مناسب باشند لیکن طول عمر هد آنان نسبت به پلاترهای اپسون کمتر بوده و معمولا در ایران خدمات پس از فروش مناسبی ندارند.

پلاتر های اچ پی که در این رده قیمتی در بازار ارایه شده اند معمولا از جوهرهای Dye استفاده نموده و لذا چاپ آنها بعد از مدتی دچار رنگ پریدگی می گردد. به همین علت اگر شما به آتلیه عکاسی دارید این پلاتر ها را انتخاب نکنید مگر اینکه کار چاپ شده را با استفاده از لمینیت سرد محافظت کنید.

2- کارتریج – جوهر و مواد مصرفی:

قبل از خرید هر دستگاهی حتما از قیمت مواد مصرفی آن مانند جوهر و کارتریج آگاهی پیدا نمایید. بررسی کنید که دستگاه مورد نظر شما قابلیت نصب مخزن های قابل شارژ را داراست یا خیر و یا اینکه قیمت مواد مصرفی آن در بازار چگونه است.

ممکن است شما دستگاه ارزان قیمتی تهیه نمایید لیکن به علت هزینه بالای مواد مصرفی و در نهایت هزینه تمام شده بالا توان رقابتی خود را از دست بدهید.

3- تعمیرات و قطعات یدکی:

اینکه قطعات یدکی دستگاه به وفور و به راحتی در دسترس بوده و تعمیرات دستگاه بسیار تخصصی نبوده و کاربر بتواند با اندکی تحقیق مشکلات ابتدایی خود را برطرف نماید یک مزیت بسیار مهم تلقی می گردد. در این بین پلاتر های اچ پی می توانند در رده اول قرار گیرند.

818
اشتراک گذاری‌
2.6k
بازدید

ما را در دنبال کنید

محبوب ترین ها